stijna-en-iris.reismee.nl

Het zuidereiland

Zaterdag 4 maart ging de wekker op tijd af omdat we op tijd bij de ferry moesten zijn. Alles verliep prima. Het was gelukkig goed weer, dit was wel anders met 5 jaar geleden toen we beide zeeziek werden. Na 3,5 uur kwamen we, door mooie landschappen, aan op het zuidereiland, in Picton. Vanaf Picton rijden we naar het Abel Tasman NP. 5 jaar geleden hadden we hier noodweer en moesten we gevaarlijke taferelen uithalen (bomen over de weg gevallen, water dat over de weg liep etc.) en strandde we uiteindelijk in Nelson. Nu zijn we Nelson even aangegaan voor de boodschappen en was het een mooie route.
Bij het mooie Abel Tasman NP komen we aan bij een camping.

Zondag 5 maart hebben we verschillende mooie wandelingen gedaan in het Abel Tasman NP. Een wandeling naar een Look Out, een wandeling door een mooi park met een riviertje en een wandeling naar het strand met de Split Apple Rock. Erg mooi!
In de middag zijn we via (alweer) een mooie route door het Kahurangi NP en Victoria Forest Park naar Westport gereden, de westkust van Nieuw Zeeland.

Maandag zijn we gestart bij de zeehondjes in Westport, ze waren dichtbij het uitkijkpunt dus we konden ze goed zien.
Via de westkust zijn we verder naar het zuiden gereden. Het was wat bewolkt, wat zorgde voor minder mooie plaatjes, maar ook met bewolking blijft het prachtige natuur.
Onderweg gestopt bij de Pancake Rocks, een echte toeristen attractie, maar wel leuk om (weer) te zien. In Franz Josef stoppen we bij een camping.
Na een borrel en even bijkomen zijn we naar de Franz Josef gletsjer gereden om hier een wandeling te maken. Onderweg is het nog wat bewolkt maar het trekt steeds verder open. Uiteindelijk zien we de gletsjer toch helemaal, prachtig!!! Een wandeling van 2 uur maar wat een mooie! Echt genieten!
5 jaar geleden hebben we de gletsjer beklommen, dit was nu niet meer mogelijk omdat hij flink geslonken is. Bijzonder om te zien hoe hard dit gaat.
Op de camping even gegeten en opgefrist.
In het donker zijn we weer de camper ingestapt om de glowworms te bekijken bij een bospad. In het pikkedonker een bospad inlopen (ja we hebben eerst even met een lampje geschenen om te kijken wat we daar aan zouden treffen) en dan genieten van allemaal kleine lampjes om je heen, net een sprookje. Wat een mooie dag!

Dinsdag hebben we een lange route gereden naar Te Anau, in het zuiden van Nieuw Zeeland. Een lange route maar weer een hele mooie! Eerst langs de Fox gletsjer en verschillende uitkijkpunten bekeken. We kwamen onderweg veel meren tegen, prachtig. Vooral toen de zon doorkwam. In Te Anau hebben we een camping opgezocht en een cruise geboekt voor de volgende dag in Milford Sound.

Oeh wat was het koud vannacht en vanmorgen. Vandaag waren we op tijd op om naar Milford Sound te gaan. Na 2,5 uur rijden kwamen we er aan. Onderweg zagen we de zon opkomen en werd de lucht steeds strakker blauw, genieten! In Milford Sound zijn we op een cruise gegaan. Tijdens de cruisetocht was het alleen maar Genieten Genieten Genieten!!! Mooie fjorden, sneeuwtoppen, watervallen, zeehondjes.. alleen maar mooie natuur!!
Op de terug weg naar Te Anau zijn we nog een aantal keren gestopt voor wat wandelingen en voor mooie uitzichten. Terug in Te Anau kijken we terug op een mooie dag! Morgen gaan we richting Mount Cook.

Drassie

Tsjonge jonge, de mooie avonturen houden maar niet op...
Enjoy!

Carola

Wauw heerlijk om jullie reis programma te volgen. Ik zit te smullen! Have fun ladies!

Wilna

Genieten!!!!

Jacq

Wow ik ben nu al benieuwd naar jullie fotoboek ????

Marjan

Super wat een belevenis! Genieten.

Lianne

Wauw het klinkt echt allemaal super gaaf, sprookjes achtig idd! Op naar meer mooie avonturen!

andrea

Ik heb net jullie reisverhalen met een kopje koffie erbij eens gelezen. Wat een avonturiers zijn jullie. Gaaf man! Veel plezier nog de komende weken en geniet van Gods schepping.