stijna-en-iris.reismee.nl

Vietnam- Hue, Da Nang, Hoi an en Nha Trang

Hierbij weer een berichtje vanuit het warme Vietnam.

Woensdag zijn we met de nachtbus naar Hue gegaan.
We werden opgehaald door een minibusje met teveel mensen en bagage. Hup gewoon proppen en rijden. Bij het busstation is het 1 grote chaos. Een hele hoop mensen en een bus die al vol zit met slapende mensen. De mensen van de bus volgde het ook niet helemaal meer en konden alleen maar op elkaar schelden. Uiteindelijk moesten de mensen in de bus er allemaal uit en kwam er een reorganisatie. Wij hebben even staan observeren en gingen snel schakelen. Hup op zoek naar de tickets, snel de tassen in het bagage vak en zorgen dat we in de bus terecht komen, niet vergeten om de schoenen uit te doen bij binnenkomstin de bus. Dit lukte gelukkig redelijk vlot. In het midden van de bus zaten we redelijk naast elkaar. We moesten op de bovenste bedden. Je benen kon je kwijt in een ruimte onder de stoel die voor je zat en je stoel kan in een zit en ligstand. Je tas kun je ook bij je benen kwijt. Wat een happening.
Uiteindelijk viel de rit ons erg mee. We zijn onderweg 2 keer gestopt en hebben redelijk kunnen slapen. Na 12,5 uur kwamen we aan in Hue. We werden niet midden in de stad afgezet maar op een afgelegen straatje. Er was niks en je werd direct overspoeld door taxichauffeurs, scooterrijders en hotel mensen. Snel de tassen opgezocht en uit de drukte. We zijn richting de stad gelopen en vonden hier een hotel. Hier hebben we even bijgeslapen en vervolgens de stad verkent. In Hue is een grote stadswal. Vroeger was hier de grens tussen noord en zuid Vietnam.

Vrijdag hebben we een excursie gedaan door Hanoi. ’s Morgens werden we opgehaald om naar een bootje te gaan. We hebben een tochtje over de Parfume River gemaakt. Onderweg zijn we gestopt bij een huis van locals. Hier kregen we volgens de Vietnamese traditie thee (Bbrrr) en een uitleg door de tuin met allerlei fruitbomen. Een volgende stop was bij een Pagode, hier konden we zelf wat rond kijken. De rest van de excursie was meteen bus. Bij een local restaurant kregen we een buffetlunch en het middagprogramma was het bezoeken van drie tempels.

Zaterdag zijn we met de bus in Da Nang aangekomen. De bedoeling was dat we er 2uur over zouden doen, helaas werden dit er 5.
De bemanning van de bus ging onderweg even zaken doen en bedacht dat erallerlei boodschappen gedaan moesten worden. De bus werd volgeladen met zakken Seafood. Er werden zelfs tassen van reizigers uitgehaald, die gelukkig wel weer werden terug gezet. Overladen gingen we verder op weg. In Da Nang werden we weer buiten de stad uit de bus gezet. Na een uurtje lopen met de backpacks kwamen we een eerste hotel tegen, die hebben we gelijk genomen.
’s Avonds zijn we met de taxi naar de Dragon Bridge gewees. We hebben wat gegeten en gewacht tot 21.00 uur. Om 21.00 uur (op vrijdag en zaterdag) komt eruit de kop van de draak vuurwerk. En inderdaad de draak spuwde een aantal keren. Grappig. Terug zijn we gaan wandelen, de afstand viel wat tegen. Onderweg waren alle mensen de kraampjes langs de weg aan het opruimen en lag al het afval al klaar in de goot voor de afvalophaalservice. De tijd voor het ongedierte… Bbbrrr. Veel kakkerlakken liepen er over de weg..

Zondag hebben we een korte en fijne rit met de bus, naar Hoi An, gehad. We hebben open bus tickets voor de bus, dit betekent dat je zelf de datum en tijd kan kiezen en dat je altijd met een slaapbus reist (ook overdag).In Hoi An stappen we in het centrum uit en we zien direct dat dit een leuk en gezellig plaatsje is. We boeken een nacht in een Homestay. We hebben een megakamer met 2 kingsize bedden en een zitje voor een frans balkonnetje, heel leuk en goedkoop!
Ook valt het ons op dat we hier eindelijk aardige Vietnamezen vinden, die ook nog redelijk Engels spreken.
Hoi An staat bekend om het maken van kleding. Dit wilde wij wel eens ervaren. Stijna heeft een broek na laten maken en Iris een tenue voor de bruiloft van Thijmen en Rianne. Haha spannend..
’s Middags komen we in een sportcafe waar we Verstappen derde zien worden. ’s Avonds gaan we hier nog even naar terug. Iris kon hier de wedstrijd van Feyenoord volgen (jammer van de uitslag) en Stijna las op haar gemak een boek.

Maandag hebben we eens lekker uitgeslapen. We konden de kleding ophalen. Stijna haar broek is oke en Iris haar tenue moet iets aangepast worden waarna hij ook oke is. Haha
’s Middags op verschillende plekjes gedronken en gegeten en ons weer klaar gemaakt voor de nachtbus naar Nha Trang.

De bus was natuurlijk een uur te laat voor vertrek en de rit vonden we beide niet fijn. Er werd onderweg veel gestopt en de weg was vooral off road… ppff..
We hebben niet veel geslapen en waren om 5.30 's morgens al in Nha Trang. Redelijk in het centrum stappen we uit en we nemen het eerste de beste (3sterren) hotel, hopsakee.
Eerst even lekker bijgeslapen en 's middags het plaatsje bekeken. Een plaatsje met een leuk strand. We komen nog langs een markt met levende kippen, eenden, vissen, krabben, garnalen en stinkende groentes. Tussen de kraampjes zagen we ook nog een rat wegglippen, heel vies. Hier hebben ze ook straatkappers, deze hadden we al in meerdere plaatsjes gezien. Een spiegel aan de muur, een stoel en hup knippen maar… In dit plaatsje zien we alleen ook voor het eerst dat er oren worden schoongemaakt midden op de straat, haha.

Ohja, de foto’s zijn ook weer aangevuld!

Drassie

Vet grappig!

Mama Thea

Leuk geschreven jullie maken veel mee deze reis nog een week en dan zien we jullie weer thuis nog een goede reis.????????