stijna-en-iris.reismee.nl

Het laatste blog; Vietnam- Da Lat, Ho Chi Minh, Cu Chi tunnels, Mekong Delta

Hierbij alweer ons laatste blog, wat is het snel gegaan!!

Woensdag 12 april zijn we ’s middags van Nha Trang naar Da Lat vertrokken, met de bus. Deze keer was het een ‘gewone’ bus. Tegen onze verwachting in en dus anders dan als we in ons vorige verslag schreven. Da Lat ligt in het binnenland. Onderweg kwamen we door mooie natuur, mooie hoge groene bergen en langs allerlei plantages. Ook kwamen we langs hele kleine dorpjes met krotten. Rond 17.00 uur kwamen we aan in Da Lat. In Da Lat is het wat kouder dan in de rest van Vietnam. Mensen zijn hier dan ook gekleed alsof het hartje winter is, winterjassen aan, mutsen en handschoenen. En dan de toeristen in de korte broek er tussendoor. Haha

Donderdag hebben we een excursie gedaan, een tour door Da Lat. We begonnen bij het treinstation en een bloemenplantage. Nederlanders hebben geleerd hoe de bloemen gekweekt moeten worden. We zijn bij locals geweest om hun woonsituatie te bekijken en gingen naar een cricketfarm.
Hahaha het begon met hokken vol met levende krekels, later kregen we een bordje met gebakken krekels geserveerd, en ja die hebben we geprobeerd haha, het viel niet tegen.
Ook kregen we er een glaasje rijstwijn, super sterk!
De tour ging verder naar de Elephant Waterfall, een korte beklimming en je had mooi uitzicht!

Ook nog even naar een pagode en een happy buddha.
Bij een local tentje kregen we een lunch geserveerd, er was van alles maar mede door de hoeveelheid vliegen die er op zaten was het niet echt ons ding.
In de middag gingen we langs bij een zijdefabriek, het proces van rups tot sjaal en naar een weasel coffee farm. Een bedrijf waar wezels koffiebonen opeten, deze weer uitpoepen en dan kun je er lekkere koffie van maken word er gezegd. Een leuke dag!

Vrijdag moesten we vroeg op om met de bus naar Ho Chi Minh te gaan. Een rit van 7 uur die overdag gereden word vanwege de wat kronkelige weggetjes in Da Lat. Halverwege de rit hoorde we een klap en stond de bus stil. De bus was net voor een bocht aan het inhalen toen er aan de andere kant ook een bus aan kwam. Onze bus koos er voor om terug naar de goede rijbaan te gaan maar daar reed nog een auto. We klapte vol op de achterkant van deze auto. Gelukkig zijn er geen gewonde gevallen en was er alleen veel blikschade. Omdat we wat raars roken en wat lichte rook zagen zijn we uit de bus gegaan en volgde de andere passagiers ook. Door andere busjes werden we verder vervoerd naar Ho Chi Minh. Deze chauffeur wist het gaspedaal goed te vinden en zag in alle kleine gaatjes mogelijkheden om het busje er tussen te proppen. De 3 mannen van het busje moesten ook gewoon hun zaken doen dus onderweg werden er pakketjes opgehaald en afgeleverd, groentes ingeladen en werd er zelfs een puppy van het ene naar het andere plaatsje gebracht. Gelukkig kwamen we veilig aan in Ho Chi Minh en was dit de laatste rit met de slaapbus.

Zaterdagmorgen hebben we uitgeslapen en hadden we in de middag een excursie naar de Cu Chi tunnels. De ondergrondse tunnels die gebruikt werden in de oorlog door de Vietnamezen. Een dingetje wat je moet doen als je in Vietnam bent. Het was een grote toeristenattractie. We bekeken de ingangen van de tunnels, kregen uitleg over het ventilatiesysteem en er was een mogelijkheid om zelf te schieten. Na het proeven van oorlogseten, casave, konden we zelf door de tunnels heen. Het was een wat benauwde doorgang maar interessant om dit zelf te ervaren.

Zondag, Pasen, hebben we lekker gerelaxed. We zijn naar een markt geweest met allerlei souvenirs en meuk. Alles stond super dicht op elkaar en vol gebouwd. Iris kreeg een duw in zo’n smal gangetje en hop daar lag van alles op de grond. Een blauwe happy buddha en een potje waren stuk… dat werd betalen.. opeens hingen er overal prijskaartjes en werd ons al wel duidelijk dat de mensen vooral hier hun geld mee verdienen.. ppff.. 200.000 Dong (rond de 8 euro) lichter zijn we snel weer uit de drukte gegaan. Omdat het Pasen is wilde we lekker uit eten, we hebben een lekkere burger op bij de Mac, haha. ’s Avonds zijn we in een sportcafe naar de winst van Feyenoord wezen kijken.

Maandag moesten we vroeg klaar staan voor een 2 daagse excursie baar de Mekong Delta, verder in het zuiden van Vietnam. Bij een honing farm kregen we thee en een muziekvoorstelling. Vervolgens werden we in kleine bootjes door het woud gevaren naar een kokosnotenfarm, leuk om te zien. Met een grote boot werden we verder vervoerd naar onze lunch, rijst rijst rijst….

Met de bus gingen we naar een pagode en grote buddha’s.

Dinsdag zaten we om 6.00 uur aan het ontbijt, om vroeg bij de floating market te zijn. Met een grote boot voeren we langs allerlei schepen. Aan de masten hingen de producten die de schepen verkochten. Hier hebben we wat rondjes gevaren. Leuk om te zien, maar wij vonden het een stuk minder leuk dan de floating market in Thailand. Bij een noodle fabriek hebben we ook nog een stop gemaakt. We hadden een lunch in een vies tentje en op de menukaart stond ook nog… slang… rat… kikker…. Bbrrrr de kikkers stonden in het restaurant en kon je zelf uitkiezen. Echt heel vies!
Met de bus hebben we 4 uur terug gereden naar Ho Chi Minh en daar hebben we eerst even bij gegeten.

Gister hebben we onze tassen ingepakt, het geld opgemaakt en rustig aan gedaan.
Rond 19.00 uur zijn we naar het vliegveld vertrokken voor onze vlucht naar Dubai.
Nu zitten we in Dubai voor onze tussenstop en straks vliegen we door naar Amsterdam.

Onze reis zit er op! Wat hebben we genoten!!
Veel gezien, ontdekt en beleefd!
Vooral ook lekker gerelaxed en vakantie gevierd.

Leuk dat ons blog zo goed gevolgd werd, de foto’s zijn ook weer bijgewerkt.

Tot snel!

X Stijna en Iris

Annemieke

Goede vlucht! Tot snel!

Lianne

Wat een belevenissen weer! Goeie reis naar huis, naar de westerse cultuur en hollandse pot... :-p! Tot snel! X

Lindy

Welkom thuis