stijna-en-iris.reismee.nl

Vietnam- Hanoi, Tam Coc en Halong Bay

Lieve volgers, hierbij een eerste verslag vanuit Vietnam!

Vrijdagmorgen 31 maart vertrok ons vliegtuig vanuit Bangkok naar Hanoi, Vietnam.
Toen we bij de douane kwamen (met ons in Nederlandgeregelde visum) bleek dat we nog langs de immigratiedienst moesten. Hier werden onze paspoorten ingenomen en moesten we een formulier invullen. Wanneer je foto op een groot scherm in beeld kwam mocht je naar de balie komen om, na het betalen van geld, je paspoort op te halen. Deze was gevuld met een pagina grote sticker. Bij de douane nog een paar stempels opgehaald en toen konden we het land in. Het regende flink in Hanoi, dit was wel even schakelen voor ons. (In Nieuw Zeeland hebben we voor het laatst onze vesten gebruikt).Met de taxi gaan we naar ons hotel. We slapen in een wat vieze kamer, zonderraam dat open kan en kunnen op het toilet zitten en onder de douche tegelijk, haha.

Na een paar uurtjes bijslapen gaan we Hanoi in. We zijn bij een waterpoppenshow geweest, waar Vietnam bekend om schijnt te staan. Wat een herrie zeg! Een uur was meer dan genoeg.
Verder hebben we de kathedraal bekeken en bij het Lake wezen kijken, het middelpunt van de stad.
In de stad is het mega druk met scooters en fietsen. Het verkeer rijdt hier rechts en de bestuurder van een auto zit links achter het stuur. Het gaat er hier vooral om wie het meeste lef heeft en het hardste kan toeteren. De fietsen en scooters zijn ook echt volgeladen. Scooters met 5 of 6 personen er op, met kleine baby’s in de armen of kleine kinderen die op het plateau staan tussen de benen van de bestuurder. De scooters en fietsen worden ook helemaal vol gestapeld met spullen, soms met nog meer dan er in een auto zou passen, niks is te gek.

Zaterdag hadden we een relax dag in Hanoi. We wilde wat drinken met uitzicht op een groot kruispunt om op ons gemak het verkeer te bekijken. Toen we hier aankwamen bleek dat de weg gedeeltelijk was afgesloten voor rijwielen omdat het weekend is. Kinderen spelen op de straat en er word muziek gemaakt op straat. We hebben een rondje gelopen langs het Lake en langs het opera house. Er was een man aan het vissen, met alleen een touwtje, bij het Lake. Toen wij langsliepen had hij precies beet, een mooie grote vis. Hij gaat op de vis staan, rukt het haakje uit zijn bek, stopt hem in een plastic zakje en gooit hem in de struiken. De struiken schudden en de man gaat weer verder met vissen. Wat verbaasd staan wij hier naar te kijken. Ook zijn we nog langs een gebouw gelopen waar de oude koning Ho Chi Minh ligt en langs het stadion.Vandaag hebben we vooral heel veel en lang naar mensen gekeken. Rouw vlees in grote manden die ze gehurkt op de stoep in stukken hakken en vervolgens verkopen (zonder af te dekken) in grote manden, in de portieken worden maaltijden bereid, als je langs loopt moet je uitkijken dat je niet tegen de pan aanloopt en veel mensen eten op straat. Bij de lokale restaurantjes staan kleine krukjes (die wij gebruiken als opstap) waar vanaf gegeten word. Hoe kleiner het krukje, hoe minder ruimte er word gebruikt en hoe meer mensen je dus kwijt kunt.

Zondag zijn we op excursie geweest naar Tam Coc, met een internationale groep. Het was een eind rijden. Toen we in het gebied kwamenzagen we veel mooie groene rijstvelden, waterbuffels en gebergten. We rijden langs een weg waar geiten op tafels staan. Als we nog eens goed kijken zien we dat het (in z’n geheel} gekookte geiten zijn. De klanten kunnen kiezen welkgedeelte van de geit ze willen hebben. Vooral de ogen schijnen een lekkere delicatesse te zijn. Bbbrr… (we waren zo onder de indruk dat we zijn vergeten om een foto te maken)

Aangekomen in Tam Coc gaan we met de fiets (het heeft een stuur en twee wielen) een ronde rijden. We fietsen dwars door de rijstvelden, super mooi!!
Vervolgens maken we een boottochtje van ongeveer 2 uur. Wat een mooie natuur!!!Langs rijstvelden, mega gebergten om ons heen en onder 3 grotten door, echtleuk. Het vrouwtje wat ons roeit, roeit met haar benen, haha. We moeten wel wat helpen want ze heeft niet zoveel kracht zoals ze zelf zegt. In dit gebied is trouwens de film KingKong opgenomen.
Op de terug weg is het erg druk op de weg. Alles rijdt als gekken en wat een getoeter!

Maandag vertrokken we op tijd voor een cruise in Halong Bay. Eerst hadden we onze grote backpacks naar een ander hotel gebracht die we hebben geboekt voor als we terugkomen, wat een lekker idee!
Na 4 uur rijden (met onderweg een stop om een band te verwisselen. Iedereen moest gewoon in de bus blijven de krik deed zijn werk)kwamen we aan bij de haven van Halong. Hier lagen al super veel cruiseschepen klaar. Met een prima schip gingen we het water op. Het is wel echt een toeristending. Elke dag varen hier rond de 500 schepen. Maar wat was dit ook weer mooi!! We hebben een stop gemaakt bij een mega grote grot. Echt indrukwekkend zo groot als hij is. In de grot zat ook nog een aapje. Na de grot maakten we een stop bij een eiland waar gezwommen kon worden en waar je kon klimmen naar een uitkijkpunt. Echt een fantastisch uitzicht had je daar over Halong Bay.
Midden tussen de eilanden en andere schepen gingen we voor anker. We kregen een lekkere maaltijd en ’s avonds werd er nog geborreld op het dek.

Dinsdagmorgen waren we op tijd wakker. De bedden waren knoerthard!
Na het ontbijt gingen we langs een parelboerderij. Ze lieten zien hoe de parels ontstaan in de oesters, best grappig.
Aan boord krijgen we een loempia workshop en krijgen we nog een lunch.
De boot word bevoorraad voor de volgende klanten en wij kunnen weer van boord. Na 4 uur rijden komen we weer aan in Hanoi. We checken in en gaan genieten van onze zachtere bedden.

Vandaag doen we het rustig aan, we hebben lekker uitgeslapen en ontbeten. Straks gaan we onze tassen klaar maken en lopen we een laatste rondje door Hanoi. Vanavond gaan we met de nachtbus richting het zuiden, naar Hue.

Huibert en Arianne

Wat een ervaringen doen jullie op! Geniet ervan. De groeten van ons!

Floris

Was de herrie bij de waterpoppenshow vergelijkbaar met de show op het drijvende hotel of was deze een overtreffende trap? :)
En gaan jullie nog ergens de tunnels in uit de oorlog met de VS? Dat zou voor mij het hoogtepunt zijn van Vietnam en het eten natuurlijk. Afgelopen weekend heb ik ook nog een stukje geit op in de vorm van sateh, heeerlijk!